باکتریهای روده ای و تأثیر آنها بر کاهش وزن حاصل از جراحی چاقی

6 مارس 2015- در برخی از افراد چاق که تحت عمل جراحی bariatric(کاهش وزن) قرار گرفته اند مقدار کاهش وزن به اندازه ی مطلوب نیست. حال دانشمندان تحقیق جدیدی را انجام داده اند که نشان می دهد ارگانیسم خاصی که در لوله ی گوارش به تولید گاز متان می پردازد ممکن است دلیل نرسیدن به مقدار مطلوب کاهش وزن باشد.

فواید جراحی کاهش وزن به همراه یک طرح درمان که شامل ورزش و تغییرات تغذیه ای است کاملاً مدون شده است. علاوه بر کاهش وزن در بسیاری از بیماران پس از جراحی عوامل خطر بیماری قلبی بطور چشمگیری پایین آمده است و بهبود  کنترل قند خون موجب کنترل بهتر بیماری دیابت نوع 2 در این افراد میگردد.

 با این وجود برخی از بیماران پس از جراحی bariatricکاهش وزن مطلوبی را تجربه نمی کنند، محققان مرکز آموزش و درمان سرپایی دیابت در Cedars-Sinaiبه سرپرستی دکتر Ruchi Mathurبه بررسی علت این پدیده پرداختند.

 آنها به بررسی 156 بیمار چاق بالغ که تحت جراحی لاغری ( جراحی بای پس Roux-en-Yیا جراحی gastric sleeve) قرارگرفته بودند، پرداختند.

دکتر Mathurمی گوید: 4 ماه پس از جراحی از آنها یک تست تنفس برای بررسی اندازه گیری گازهای تولید شده توسط میکروبهای روده ای گرفته شد. نتایج این آزمایشات نشان داد در افرادی که درصد کاهش وزن در کمترین میزان خود بوده است، غلظت گازهای متان و ئیدروژن در بالاترین مقدار است این افراد درمقایسه با سایر افراد شرکت کننده کمترین کاهش BMI(نمایه  توده ی بدنی) را پس از جراحی داشتند.

یک میکروارگانیسم تولید کننده ی متان بنام  methanobrevibacter smithiiبزرگترین تولید کننده ی متان در روده  است.

 دکتر  Mathurمی گوید: این باکتری ممکن است خنثی کننده ی تأثیرات بارز کاهش وزن جراحی bariatricباشد. دکتر Mathurوهمکارانش درحال انجام مطالعات بیشتری برای بررسی نقش این میکروارگانیسم درمتابولیسم انسان هستند. درحالیکه این  تحقیق ادامه دارد هنوز هم بیماران تحت جراحی bariatricگزینه هایی برای  رسیدن به کاهش وزن مطلوب پس از جراحی پیش رو دارند.

دکتر Mathurمی گوید: شناسایی افرادیکه الگوی تولید  گازهای روده ای آنها به گونه ای است که تولید متان و ئیدروژن بیشتری دارند، میتواند به طراحی مداخلات تغذیه ای برای آنها کمک کند. درآینده  احتمالاً داروهایی برای بهبود  دوره ی پس از جراحی و کمک به رسیدن به کاهش وزن مطلوب ابداع خواهد شد.

این مطالعه  در کلینیک مایو انجام گردید و نتایج آن در نشست سالیانه ی غدد در  سن دیگو ارائه شد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150306102604.htm